A felkészítés legfontosabb része a nyári gumi lecserélése téli gumira, ezek a gumik ugyanis lágyabb keverékből készülnek, rugalmasabbak. Futófelületük mintázata is eltér a nyári abroncsokétól, a téli abroncsok mintázatát kifejezetten úgy tervezték, hogy az jobban megkapaszkodjon a havon és a jégen. Azonban ez sem zárja ki annak az esélyét, hogy megcsússzunk, de sokkal több tapadást biztosít. A téli használatú köpenyek esetén az alsó kopáshatár 4 mm, az ez alatti barázdamélységnél már jelentősen csökkennek a havas-vizes kvalitások.

Gumicsere közben érdemes a fékek állapotát és a kerékben lévő légnyomást is ellenőrizni.

A járműben található folyadékokat is vizsgáljuk át. A hiányzó mennyiséget pótoljuk, ha azonban nagy mennyiségű utántöltésre van szükség, akkor keressünk fel egy szerelőt. Ne feledkezzünk meg a nyári szélvédőmosót lecserélni téli szélvédőmosó folyadékra. Ha ezt koncentrátumból keverjük ki, érdemes a megfelelő hígítási arányra figyelni, hogy a megfelelő fagyállási hőmérsékletet elérjük.

A megfelelő látási viszonyokhoz az ablaktörlő lapátokat is ellenőriznünk kell, elhasználódott törlőlapátokkal ne vágjunk neki a téli szezonnak, ugyanis ez balesetveszélyes lehet.

A törlésnél csíkot hagyó lapátot cserélni kell.

A szélvédőre fagyott jeget ne az ablaktörlő lapáttal próbáljuk meg eltávolítani, használjuk az erre a célra kifejlesztett jégoldó folyadékot és jégkaparót. Az ablakfűtéssel leolvasztásnál szélsőséges esetben előfordulhat, hogy a nagy hőmérséklet-különbség miatt megreped a szélvédő.

Ha már most nehézkesen indul az autónk, akkor érdemes lehet lecserélni az akkumulátort, hiszen rendkívül hideg hőmérsékleten az autó akkumulátorában lezajló kémiai reakciók lelassulnak. Ráadásul hideg időben a motor több áramot igényel az akkumulátorról az induláshoz.

A téli hónapokban ajánlott az autónkban mentőcsomagot tartani: pokróc, jégkaparó, jégoldó folyadék, elsősegélycsomag, elemlámpa, és érdemes még egy bikakábelt is betennünk, arra az esetre, ha nem indulna az autónk.